Boekbespreking met Ds. Johan Dorst

Dinsdag 9 april om 20.00 uur is de laatste boekbespreking van Ds. Dorst in De Serre.

Ds. Dorst is al een poosje met emeritaat en bouwt allerlei activiteiten af, waaronder de boekbesprekingen. In het nieuwe seizoen komt hij niet terug. Op 12 maart jl. bespraken we nog met hem: ‘De bekeerlinge’ van Stefan Hertmans. Bij de planning van deze activiteit in juni 2023 had hij bedacht voor de bespreking twee avonden nodig te hebben. Hij is op dat idee teruggekomen en stelde voor om een ander boek te bespreken. Als voorstel bracht hij in:

Adriaan van Dis   -   Naar zachtheid en een warm omhelzen

Hieronder een korte samenvatting:

Een negenjarige jongen wordt tijdens een inzinking van zijn door oorlogsherinneringen gekwelde vader opgevangen in het huis van zijn grootouders. Maar in dat huis wacht hem een andere oorlog: de vrouw die door de barse grootvader was aangenomen als ‘meid voor dag en nacht’ verzet zich steeds meer tegen haar dienende rol. Zij, Ommie, vervult de rol van grootmoeder en groeit uit tot vredestichter in de gehavende familie van haar broodheer. Ook tijdens de oorlog bleek zij al een heldin. De jongen spiegelt zich aan haar dapperheid en zij helpt hem zijn angsten te overwinnen. Er ontstaat een hechte band tussen die twee – gekleurd door hun hunkering naar liefde en erkenning. In de reconstructie van Ommies leven en die ingrijpende zomer schakelt van Dis op verrassende wijze van vroeger naar nu en laat zo zien wat het heden zegt over het verleden. Met Naar zachtheid en een warm omhelzen schrijft hij een vergeten hoofdstuk uit zijn oeuvre.

U bent van harte welkom. Ook als u het boek  - nog - niet gelezen hebt. Het boek wordt besproken aan de hand van gekopieerde fragmenten, die ter plekke gelezen worden.

Voor wie nieuwsgierig is naar de andere titel: het is een religieus-historische thriller. Een spannend verhaal tegen de achtergrond van het Bijbelboek Openbaring. Voor de liefhebbers.

Namens de activiteitencommissie: